Panduan Menyiapkan Tugasan PT3 SEJARAH 2015
Bismillah....
Tugasan PT3 Sejarah adalah berdasarkan dokumen Persetiaan Persekutuan 1895
Tugasan mestilah mengandungi
beberapa perkara seperti di bawah:
1. Tajuk kajian
2. Nama penulis
3. Kandungan
- Pengenalan- menjelaskan latarbelakang perjanjian dan menggambarkan keseluruhan kajian secara umum
- Menjelaskan faktor pemeteraian persetiaan persekutuan 1895
- Menganalisis kesan setiap butiran perjanjian terhadap negeri-negeri melayu
- Menghubungkait pembentukan persekutuan dengan kedaulatan malaysia
- Rumusan
- Sumber rujukan
Nasihat saya kepada murid-murid...
Sebelum membuat penulisan
sepenuhnya, anda diminta membuat rujukan awal berkaitan dengan tajuk di
atas. Rujukan boleh dibuat di laman web, buku teks tingkatan 2 dan 6 dan buku rujukan berkaitan.
Berikut tugasan yang perlu disiapkan untuk PT3 Sejarah anda:
Berikut tugasan yang perlu disiapkan untuk PT3 Sejarah anda:
1. Perancangan (8 markah)
a. Contoh
Jadual kerja/ senarai semak ( sesuaikan dengan tarikh sekolah anda )
Bil
|
Tarikh
|
Aktiviti
|
Catatan
|
1
|
25/6/2015
|
Menerima taklimat daripada guru
mata pelajaran Sejarah berkaitan penulisan tugasan
|
|
2
|
26/6/2015
|
Membuat rujukan awal ke laman web
yang berkaitan dengan tajuk yang diberi sebagai persediaan awal
|
|
3
|
Mengenalpasti cara penulisan
tugasan
|
||
4
|
Menentukan tajuk penulisan
|
||
5
|
Membuat rujukan lanjut berkaitan
dengan tajuk tugasan menerusi internet, buku, majalah, akhbar, makalah,
jurnal untuk mendapatkan bahan penulisan
|
||
6
|
Menulis kerangka awal tugasan
|
||
7
|
Menulis draf awal tugasan dengan
bimbingan guru dengan lebih teliti dan kemas
|
||
8
|
Menulis pengenalan
|
||
9
|
Menulis faktor
|
||
10
|
Menulis kesan
|
||
11
|
Menulis perkaitan
|
||
12
|
Membuat rumusan
|
||
13
|
10/7/15
|
Mengemas kini tugasan
|
|
14
|
10/7/15
|
Menyemak tugasan
|
|
15
|
10/7/15
|
Menghantar tugasan
|
b. Objektif kajian
( sebagai contoh sahaja )
I. Mengenalpasti
isu-isu berkaitan dengan Persetiaan Persekutuan 1895
II. Mengenalpasti
faktor yang menyebabkan berlakunya Persetiaan Persekutuan 1895
III. Menghuraikan
perkaitan Persetiaan Persekutuan 1895 dengan sejarah negara pada masa kini.
c. Kaedah kajian (
boleh dihuraikan lagi )
I. Membaca
akhbar tempatan dan online
II. Merujuk
buku teks Sejarah Tingkatan 2 ( muka surat 46 ) atau buku rujukan yang sesuai
III. Melayari
internet untuk merujuk bahan berkaitan dengan tajuk tugasan
d. Tajuk :
Persetiaan
Persekutuan 1895 ( mungkin boleh tambah yang lebih baik seperti
Kedaulatan Malaysia berteraskan Persetiaan Persekutuan 1895 )
2. Proses awal (10 markah)
3. Kerangka Kasar Penulisan (10 markah)
Contoh rangka proses awal.
Murid mesti menulis maklumat yang tepat dan sesuai
dengan tugasan dari pelbagai sumber
3. Kerangka Kasar Penulisan (10 markah)
Menyediakan
kerangka kasar penulisan yang mengandungi perkara-perkara berikut:
a. Tajuk :
Persetiaan Persekutuan 1895
b. Nama penulis ;
nama murid
c. Pengenalan
(huraikan latar
belakang bagaimana persetiaan Persekutuan boleh ditandatangani/ siapa yang terlibat secara langsung )
d. Faktor
pemeteraian persetiaan persekutuan
I.
Krisis
kewangan Pahang ( huraikan sikit )
II.
Perkongsian
perkhidmatan pakar ( huraikan sikit )
III.
Kemajuan
sistem perhubungan ( huraikan sikit )
IV.
Faktor
keselamatan ( huraikan sikit )
e. Kesan persetiaan
persekutuan terhadap negeri melayu
I. Kuasa
pentadbiran dipegang oleh residen ( huraikan sikit )
II. Penubuhan
jabatan baru ( huraikan sikit )
III. Kemerosotan
kuasa sultan dan majlis mesyuarat negeri ( huraikan sikit )
f. Perkaitan pembentukan persekutuan dengan
kedaulatan malaysia
I. Kejayaan
dalam sistem pemerintahan iaitu dengan mencontohi sistem birokrasi barat
II. Kejayaan
dalam pembangunan ekonomi
III. Peningkatan
kemudahan asas dan kemudahan sosial
g. Rumusan – pengetahuan/ nilai/ unsur
patriotisme/ harapan
h. Rujukan (
sekurang-kurangnya tiga sumber rujukan)
Contoh penulisan sumber rujukan yang lengkap:
1. Internet
2. buku teks
Masariah
binti Mispari , Johara binti Abdul Wahab, Ridzuan bin Hasan , 2007, Buku teks
Sejarah Tingaktan 2, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka
3. akhbar online
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0923&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_05.htm
Contoh kerangka kasar penulisan.
Murid mesti memberikan maklumat yang lengkap,
tepat dan realistik dengan tugasan.
4. Laporan akhir (70 markah)
Laporan akhir tugasan sejarah dibuat dengan menulis esei di sekolah semasa di dalam kelas. Penulisan esei berpandukan kerangka kasar yang telah dibuat oleh murid. Markah penuh untuk esei (termasuk penulisan sumber rujukan yang lengkap) ialah 70 markah.
Markah tambahan sebanyak 2 markah akan diberikan untuk penulisan tugasan yang kemas, tersusun dan penggunaan bahasa yang gramatis.
Jadi markah keseluruhan ialah 100 markah.
Oleh itu murid-murid, amat mudah untuk lulus PT3 Sejarah ini. Buat tugasan ini dengan sebaik-baiknya. Itu saja. Mudahkan?
Keputusan di tangan anda.
Rujukan : Cikgu Razak
Mudah cikgu kate...
BalasPadammudah inshaAllah...
Padamyg penting ada bahan/sumber
tak tahu tanya pd cikgu sejarah...:-)
trime kasih banyak cikgu
Padam