Rabu, 8 April 2015

Gangster Cap Ayam


Tiba-tiba tergerak di hatiku untuk mencoretkan sedikit kisah, pengalaman bersama murid-murid. Begitu banyak kisah. Setiap hari akan ada cerita. Kebanyakan cerita sangat 'menarik'. Kisah benar yang penuh dengan teladan...cuma aku tidak cukup puitis untuk mencoret segala kisah itu di sini. Aku bukan orang sastera. Aku tidak cukup kreatif untuk bercerita.




Aku teringat satu cerita 'menarik' jumaat lepas.
Aku dalam perjalanan menuju ke sebuah kelas tingkatan 3. Beberapa meter di hadapanku beberapa orang murid lelaki dan perempuan berkumpul. Kebanyakannya murid kelas yang bakal aku mengajar masa itu. Dua murid lagi adalah murid lelaki daripada tingkatan 4. Kelihatan salah seorang murid perempuan seperti baru lepas menangis.

"Apa yang berlaku di sini? Semua orang masuk kelas." Aku 'menghalau' mereka dengan nada yang sedikit lembut tapi tegas. 

Beginilah rutin seorang guru setiap kali hendak memulakan sesi pembelajaran dan pengajaran (pdp). 'Menghalau' murid-murid masuk ke kelas masing-masing. Jika tidak, mereka akan bertenggek di luar kelas seperti burung punguk rindukan bulan... atau paling teruk tawaf sekeliling kawasan sekolah menganggu kelas-kelas lain.

Murid-murid tingkatan 3 beransur masuk ke kelas.

Belum sempat aku memulakan sesi pdp, dua orang murid lelaki tingkatan 4 tadi masuk tanpa kebenaran dan terus berjalan ke belakang kelas menuju ke tempat duduk murid perempuan yang baru lepas menangis itu.

"Boys! Keluar! Balik ke kelas awak!." Aku 'menghalau' seperti kebiasaannya.

"Diamlah! C****!" Salah seorang murid membalas dengan nada dan muka gangsternya. Seorang murid yang kurus dengan fesyen rambut ala artis korea konon..... Temannya seorang murid yang agak tinggi dan kacak. Temannya cuba menenangkannya. Menarik tangannya, mengajaknya keluar.

"Awak cakap apa pada saya?!" Aku memandang ke arahnya. Dia kelihatan mengelak untuk bertentang mata...tetapi masih tetap dengan muka egonya melangkah keluar dengan selamba.

Aku tidak mengharapkan dia menjawab. Tetapi aku memang sakit hati ketika itu. Rasa tercabar....

Murid-murid dalam kelas menunjukkan pelbagai reaksi. Ramai yang diam. Ada yang sengih. Ada juga yang menyibuk.

Budak ini memang kurang diajar. Tak sabar hendak masukkan markah demirit e-disiplin. Kasi banyak sikit...(paling banyak sekali key in adalah 5 mata demirit. Kalaulah boleh key in 10 mata demirit sekaligus.....??) ...tetapi aku terlupa namanya. Aku baru masuk dua kali ke kelasnya. Baru mengambilalih kelasnya daripada seorang rakan guru yang bertukar sekolah. Tak apa...isnin depan kita jumpa.

Pdp hari itu diteruskan seperti biasa.

Begitulah pengorbanan seorang guru. Walau sesakit mana pun sekeping hati ini dipijak-pijak oleh murid, tanggungjawab untuk mencurahkan ilmu itu perlu diteruskan.

Isnin minggu ini aku masuk mengajar kelas murid bermuka gangster cap ayam ini. Dia masuk lambat hampir 20 minit. Aku diam...

Selepas dia duduk bertenang beberapa minit, aku panggil murid ini. Face to face...

"Awak ingat tak apa yang awak katakan pada cikgu jumaat lepas?"
"Bukan saya yang kata cikgu?" Wahhh...dah bersalah, tak mengaku pula.
"Kata apa?"
"C****" dia menjawab selamba. Tahu pun. Macam mana tahu?
"Cikgu dengar. Semua murid dalam kelas itu dengar."
"Sorry cikgu" Acuh tak acuh je sorrynya.
"Sila minta maaf betul-betul..." aku bersuara lembut.
"Sorry cikgu" nadanya kali ini lebih menyakinkan.
"Cikgu tak marah pada awak...tetapi cikgu kasihan je.." Aku memang hot masa tu. Tapi rasa hot tu dah tertinggal dalam kelas.
"Kasihan...?"
"Yalah... kasihan pada ibu bapa awak"
"Kenapa pula cikgu?"
"Yalah...kalau awak boleh mencarut dengan cikgu, macam mana pula bahasa awak dengan ibu bapa awak? Kasihan ibu bapa awak"
"Ala cikgu...mereka tak pernah perduli pun"
" .........."

Betulkah ibu ayahnya tidak pernah perduli?
Alahai.....
Aku dah tak tahu nak kasihan pada siapa. Anak ini? Atau ibu bapanya? Selalu begini...


Adakah benar anak-anak cerminan  ibu bapa mereka?



p/s : e-disiplin tetap key-in juga. Ibu bapa perlu dimaklumkan mengenai tingkah laku anak- anak mereka di sekolah. Harap ibu bapa masih perduli.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...