Khamis, 10 November 2011

eTukar : KPM Terlepas Pandang?



Anak2ku : Alif dan Batrisyia di KLIA bulan September baru2 ini


Semua guru di sekolahku yg memohon eg-Tukar antara negeri untuk Januari 2012 "TIDAK DILULUSKAN" oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). KPM terlepas pandangkah?

Apakah terma dan syarat sebenar supaya permohonan seseorang guru itu diluluskan? Adakah semata-mata ikut opsyen (keperluan perkhidmatan)? Kebanyakan guru di sekolahku yg mengisi eg-Tukar September baru2 ini kerana mengikut suami yg ditukarkan atas arahan perkhidmatan termasuk aku sendiri. Ada juga sebab2 lain yg turut dinyatakan diruang yg disediakan...(aku percaya pihak KPM 'tiada masa' untuk membacanya, kerana permohonan yg hendak diproses bukannya satu atau dua...tetapi beribu2)

Sebab permohonanku masih sama...

Ini permohonanku kali kedua tahun ini selepas permohonan eg-Tukarku pada April 2011 'gagal' atas sebab mengajar kelas peperiksaan (ini kata pegawai di JPN Pahang semasa aku 'merayu' di sana). Entah apa pula alasan mereka kali ini kerana tahun depan aku tidak lagi mengajar kelas peperiksaan.


Aku redha dengan keputusan "TIDAK DILULUSKAN" tetapi apa salahnya berusaha untuk merayu lagi. Teringat tangisan anak2 setiap kali menghantar ayah mereka di muka pintu untuk balik ke Shah Alam. Sedih bila mengenangkan. Aku pasti turut mengalirkan air mata, apatah lagi dalam keadaan sekarang. Emosi tidak menentu. Teringat betapa letihnya aku dalam keadaan sarat begini, balik dari kerja perlu melayan kerenah anak2 yg masih kecil. Kadang2 mereka aku biarkan main sendirian...Kasihan anak2ku:(

So.. apa salahnya berusaha merayu lagi kan...?

Aku emailkan 'surat gagal KPM' dan surat rayuanku kpd suami, minta dia segera berjumpa pihak berkenaan di KPM.

Sebab rayuan masih sama....

a)  Mengikut suami bertukar tempat bertugas atas arahan perkhidmatan

b) Sedang sarat mengandung anak ketiga 9 bulan dan dijangka bersalin bulan Disember ini, insyaALLAH.

c) Mempunyai dua lagi anak yang masih kecil berusia 3 tahun 7 bulan dan 1 tahun 4 bulan yang memerlukan perhatian. Keadaan kewangan sekarang tidak mengizinkan kami mengupah orang gaji.

d) Tiada saudara mara tinggal berdekatan seandainya berlaku kecemasan.

e) Mengelakkan peningkatan beban kewangan keluarga kerana terpaksa membayar 2 buah rumah sewa; satu di Shah Alam dan satu di Kuantan. (dan gajiku setiap bulan dipotong oleh Perbendaharaan untuk membayar rumah sewa beli di Bangi. Rumah ini 'belum bersedia' untuk disewakan kpd sesiapa)
 
f) Mengelakkan beban kos masa, tenaga dan kewangan suami kerana terpaksa berulang-alik dari Shah Alam/Kuantan/Shah Alam setiap hujung minggu untuk melawat aku dan anak-anak.


Kepada pihak KPM, cukuplah menjadi salah satu faktor pemisah suami, isteri dan anak2. Kuasa di tangan anda. Usahakanlah untuk menyatukan keluarga2 di Malaysia ini. Sejahtera keluarga, insyaALLAH sejahtera UMMAH:)






Admin :
- tempoh rayuan 10-24hb November 2012.
- seorang kawan telah pergi ke KPM untuk berjumpa pegawai yg bertugas...tapi dia kata pegawai di situ tak layan..so apa maknanya tempoh rayuan?????


 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...